måndag 4 januari 2010

Varmprat och kallprat

Jag är av uppfattningen att människor blir lyckligare av varmprat och olyckligare av kallprat.

Kanske dags för mig då att definiera de båda begreppen.

Varmprat är när människor pratar om det som är närmast deras hjärta, det som är viktigast för dem rent känslomässigt.
Kallprat är när människor pratar om sådant som de egentligen inte tycker är särskilt viktigt.

Om man tittar på den här uppdelningen, kan man undra varför inte folk konstant varmpratar. Varför ska folk överhuvudtaget prata om sånt som de inte ens själva tycker är särskilt viktigt?

I min dikotomi, måste jag ju ändå erkänna att det faktiskt finns en glidande skala. Det är alltså inte möjligt att bestämma exakt vad som är kallprat och vad som är varmprat.

Vi kan tänka oss att en talare på till exempel en fest har tusentals olika yttranden som hen skulle kunna göra, om en skilsmässa, ett nyfött barn, en svår depression, ett gem hen har köpt, ett tak hen har målat om, en sårande kommentar hen har fått, ett skosnöre hen har knutit eller vad som helst i övrigt.

Är alla dessa företeelser lika intressanta för talaren?
Påverkar de hen lika mycket känslomässigt?

Det vore mycket konstigt om så var fallet.

I min lyckoteori beträffande språket utgår jag från axiom som jag uppnått genom flitiga observationer över flera decennier.

Människor mår bra av att tala om känslor och relationer.
Även om känslorna eller relationerna handlar om personlig smärta, till exempel känslan av att inte vara älskad, mår talaren ändå långsiktigt bättre av att få tala om dessa saker.

Människor mår dåligt av att prata om materiella saker, som pengar, aktier, kontrakt, fastigheter, häftstift etcetera, när de egentligen vet på en djupare nivå att de har behov av att
prata om känslor och relationer.

Även den som lyssnar till prat om känslor och relationer mår långsiktigt bra av att lyssna till detta. Och den som lyssnar till prat om materiella ting mår dåligt av detta, ofta omedelbart.

Jag var på en fest nyligen där jag kunde skönja olika typer av relationer mellan till exempel par. Men i stort ingen pratade om sina relationer, vare sig om en relation med någon av de närvarande, eller med någon som inte var närvarande.

Det fanns dock olika samtalsämnen som till stor del kunde falla under rubriken kallprat. Ett exempel var att folk pratade en del om vaccinationer.

När jag hör folk tala om materiella ting, till exempel vaccinationer, blir jag väldigt nyfiken på hur det skulle vara om till exempel ett par pratade om sin relation i stället. De skulle utan att avslöja intima detaljer, kunna berätta om varför de älskar varandra mycket, om de har några förbättringsområden i sin relation, etcetera. Men ändå väljer människor i den ena sociala situationen efter den andra, att prata om materiella ting.

Jag tror att folk skulle bli fantastiskt mycket lyckligare, och mer empatiska, om de nästan alltid pratade om känslor och relationer. Varför folk inte gör det och hur vi skulle kunna få dem att göra det är intressanta ämnen det skulle kunna skrivas åtskilligt om. Men för stunden väljer jag att fästa er uppmärksamhet på att folk ständigt har ett viktigt val, att varmprata eller kallprata.

1 kommentar:

  1. Jag tror olika människor är intresserade av att prata om olika saker. Det finns många intressesfärer och egentligen kan allt mellan himmel och jord vara intressant om man ser det från nya, intressanta synvinklar.

    Jag tror inte man ska begränsa sig så mycket ifråga om samtalsämnen. Allt som talas om med inlevelse blir varmprat vare sig det rör sig om relationer eller andra mer matriella ting.

    Fast det ÄR verkligen problematiskt även för mig att folk är rädda för att utmana konventioner och vara kreativa i vad de pratr om och hur de pratar.

    Jag förespråkar dynamiska samtal där var och en i gruppen kommer till tals och lyssnas på och att man inte förvänta vara så tråkigt konventionell utan tillåts röra om i grytan.

    Om man talar på ett skapande, kreativt sätt ellr med glöd och humor och inlevelse blir det intressant och levande. Och varmt.

    SvaraRadera